Historia : Lokalizacja : Aktualności : Galeria : Przewodnicy: Linki : Kontakt

I Rajd Turystyczny do "Źródeł Wisły" oddziału PTTK w Bytomiu

Beskidy, a zwłaszcza Beskid Śląski, to góry bliskie śląskim turystom – tam większość z nas zaczynała swoją przygodę z turystyką. Te piękne góry są przyjazne wędrowcom dzięki dobrze rozwiniętej sieci szlaków turystycznych, stosunkowo licznym schroniskom i dogodnym połączeniom komunikacyjnym z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. Oddział PTTK im. Stefana Lachowicza w Bytomiu chce promować turystykę górską poprzez organizowanie wypraw w Beskidy, dlatego w dniu 28 czerwca 2014, u progu wakacji, bytomscy przewodnicy beskidzcy wraz z grupą turystów wybrali się na I Rajd Turystyczny do Źródeł Wisły. Celem Rajdu było zdobycie Baraniej Góry (1220 m npm) oraz zwiedzenie Muzeum Turystyki Beskidu Śląskiego na Przysłopie, którego Kustoszem jest nasz Kolega Eugeniusz Gnacik, a kadrę przewodnicką w dużej części stanowią nasze Koleżanki i Koledzy. Pogoda nam sprzyjała – było słonecznie, a upał nie doskwierał, więc warunki do pieszej wędrówki były bardzo dobre.
Około 30 – osobowa grupa uczestników wyruszyła rankiem z Bytomia w kierunku Wisły. Autokar wwiózł turystów na Przełęcz Kubalonka, skąd pieszo, czerwonym szlakiem, ruszyliśmy w stronę Stecówki. Pierwszy odpoczynek wyznaczony był w skromnym prywatnym schronisku na Stecówce, tam posililiśmy się gorącą herbatą i pysznymi jagodziankami, które zdrożonym turystom smakowały niebywale. Odwiedziliśmy polanę, na której do dnia 2 grudnia 2014 stał drewniany kościółek p.w. Matki Boskiej Fatimskiej. Kościółka nie ma – spłonął, ale wiemy, że zostanie odbudowany. Na placu kościelnym gromadzone są już materiały budowlane. Wizytę na Stecówce zakończyliśmy w punkcie widokowym, skąd podziwialiśmy piękną panoramę okolic Istebnej i Koniakowa ze Złotym Groniem i Ochodzitą. Ze Stecówki urokliwą doliną Czarnej Wisełki dotarliśmy do schroniska PTTK na Przysłopie, obok którego znajduje się Muzeum Turystyki Górskiej Beskidu Śląskiego. Po zwiedzeniu Muzeum, po którym oprowadzał nas osobiście Kustosz kol. Eugeniusz Gnacik, posileni żurkiem ze schroniska, uczestnicy pod wodzą przewodnika kol. Darka Kapuścińskiego ruszyli na szczyt Baraniej Góry. Po powrocie z wierzchołka Baraniej Góry wszyscy zasiedli na polanie za Muzeum, wokół ogniska przygotowanego przez gospodarzy – były pyszne ogórki małosolne, smalczyk z cebulką, kiełbaski i chleb. Po chwili odpoczynku odbył się konkurs krajoznawczy, mimo że pytania nie należały do łatwych, uczestnicy konkursu zaimponowali wiedzą. Do ostatniego pytania toczyła się bardzo wyrównana rywalizacja, której zwycięzcy otrzymali upominki ufundowane przez Muzeum oraz Oddział. W miłej atmosferze czas płynął szybko, jednak w końcu musieliśmy opuścić gościnnych gospodarzy Muzeum i ruszyć w drogę powrotną – szlakiem prowadzącym wzdłuż Czarnej Wisełki poszliśmy do Wisły-Czarne, gdzie czekał na nas autobus, którym wróciliśmy do Bytomia. Żegnając się obiecaliśmy sobie, że za rok spotkamy się na II Rajdzie do Źródeł Wisły, zdobędziemy znowu Baranią Górę – ale innym szlakiem, i znowu odwiedzimy niezwykłe miejsce, jakim jest Muzeum, gdzie każdy turysta jest gościnnie witany. Kończąc relację z bardzo udanego rajdu chcę podziękować Koleżankom i Kolegom z Muzeum Turystyki Górskiej Beskidu Śląskiego za gościnne i serdeczne przyjęcie, za poświęcony nam czas i pyszne smakołyki, jakimi nas poczęstowali. Do zobaczenia za rok!
Małgorzata Janota - przewodnik.